TikTok
8 min luku

126% kasvua vuodessa ja ensi vuoden tuplaus jo myyty - Yrittäjän opit ja kopit

Kirjoittanut
Elias Mäkinen (Mäksä)
Julkaistu
20.4.2024

Tilikausi päättyi nyt ja tuplattiin liikevaihto 260 000€ viime vuotisesta 115 000€:stä! Ensi vuonna liikevaihtoa tulee nykyisestä asiakaskannasta yli 500 000€ ilman yhtään uusasiakashankintaa.

Omistetaan Höyrymedia Oy tasaomistuksella Aleksi Luukkonen (tj), Aleksi Laitinen (tuotantopäällikkö) ja meikän kesken. Ollaan pyöritetty firmaa ensin vuosi opintojen ohella JAMKin Tiimiakatemialla ja nyt päätoimista yrittäjyyttä on nyt 2 vuotta takana Höyrymediassa ja vasta viime syksynä saimme bisneksen "lentoon". Tässä viime vuoden katsaus:

Isoimmat virheet:

  • Ei uskallettu keskittää palveluita ja pelattiin liian turvallisesti. Myimme koko alkuvuoden lyhytvideoiden lisäksi brändifilmi- ja valokuvapankki-projekteja, vaikka tiesimme lyhytvideoiden potentiaalin. Näitä kyllä teemme vielä kysyttäessä, sillä prosessi, refet ja tekijät ovat valmiina, mutta emme näitä enää aktiivisesti myy.
  • En osannut myydä palveluamme. Kaikki ollaan toki myyty, mutta päävastuu myynnin edistämisestä on tällä kaljulla herrasmiehellä. Prosessi oli vaihteleva ja myyntiargumentit eivät perustuneet asiakkaiden kipupisteisiin. Perustekemisessä tuli rehellisesti oiottua liikaa, kun olisi pitänyt rakentaa suunitelma ja pysyä siinä. Myyntiä edistäviä steppejä ei ollut tarpeeksi kalenterissa.
  • Ei seurattu oikeastaan mitään. Luotettiin fiilikseen liikaa. Nyt Excel-mies Luukkonen on painanut kaiken datan mitattavaan muotoon.
  • Eka puoli vuotta meni ihan rehellisesti liiketoiminnan näkökulmasta suoraan roskapönttöön.

Kasvun mahdollistajat:

  • Uskallettiin lopulta elokuussa vaihtaa koko liiketoimintamalli projektiluontoisesta jatkuvalaskutteiseen ja tuotteistettiin jatkuva palvelu markkinoille. Nämä paketit löytyvät nyt suoraan sisältöineen ja hintoineen meidän nettisivuilta. Tämä mahdollisti MRR:n (kuukausittain toistuva liikevaihdon) kasvun vuodessa 0->40 000€, mikä käytännössä tarkoittaa, että tulemme tuplaamaan liikevaihtomme ensi vuodelle myymättä yhtään uutta asiakkuutta.
  • Kimmo Louhelainen palkkaaminen neuvonantajaksi oli kultainen veto, jonka viisaat sanat ja sparrit veivät meitä oikeaan suuntaan.
  • Uskallettiin investoida kasvuun, kun kokeiltiin myynnin alkupään ulkoistamista ja se osoittautui meille hyvinkin kannattavaksi. Kiitos Humm
  • Löydettiin kilpailuetu sanoittamalla “menestysresepti” lyhytvideoihin prosessiksi, jolla kenet vaan toimialasta riippumatta viedä viraaliksi.
  • Aloimme mittaamaan myös muuta kun näyttökertoja. Kun asiakas on tietoinen tuloksesta se tarkoittaa, että yhteistyö jatkuu, eli referenssi paranee ja asiakas suosittelee meitä eteenpäin, eli bisnes kasvaa.
  • Löydettiin muutamia huippuosaajia (kuten useampi TikTok-vaikuttaja kiitos esim Severi Allonen, Jami Svenbacka, Anton Salonen, Jani Puumalainen, Essi Hakala, Marianne Puranen ja Inka Koivusalo mukaan kuvaukseen, editointiin ja näyttelyyn. Toki valokuva- ja brändifilmipuolella Pele Volanen ja Joel Tiainen painoivat hyvin projektit maaliin. Tämä mahdollisti myös sen, että tulokset pysyivät poikkeuksellisen hyvinä samaan aikaan kun meidän aika tuotannoissa väheni ja vastaavasti nousi myynnissä.
  • Aleksi Laitinen on rakentanut koko tuotantoprosessin asiakkuuksien ammattimaiseen hoitoon. Kaukana on ne ajat, kun oltiin opiskelijayrittäjiä ilman mitään käsitystä prosessista.
Kuva pikkujoluista. Kuva puhunkoon tunnelmasta.

Pallien kasvatus ja lisää höyryä - mitä tulevaisuudessa?

Kaikki yrittäjät ollaan myös nyt kasvatettu pallit ja todettu monellakin mittarilla, että nyt en haluaisi olla kilpailijan saappaissa. Olen jo pitkään ollut 100% vakuuttunut, että osaamme tehdä toimivampaa sisältöä kuin kukaan muu Suomessa, mutta alkuvuosi on tuonut fiiliksen, että näillä tuloksilla ensi vuodesta tulee totaalista lattian pyyhmikistä kilpailijoilla. Emme enää ole halvin lyhytvideo-toimisto, mutta käsi sydämellä ja 100% varmuudella voin sanoa, että tulemme saamaan paremmat tulokset kuin kukaan muu toimisto. Ja siitä olen helvetin ylpeä.

Kasvunäkymät ensi vuodelle näyttävät vahvalta sillä tällä hetkellä pullonkauloja ei ole tulossa myyntiin, näyttelijöihin eikä koviin tuotannon tekijöihin. Esimerkiksi 1 Instan tarina toi 100+ heittäytyvää näyttelijähakemusta ja edittirekry Suomen top 10 lyhytvideo-editoijista toi muutaman hakemuksen tähän kastiin kuuluvilta henkilöiltä, ottaen huomioon, että nykyisetkin 3 editoijaa kuuluvat samaan porukkaan. Tämä kertoo, että ollaan onnistuttu myös rakentamaan haluttu työyhteisö alan sisällä.

Tiesin jo vuosi sitten, että jossain vaiheessa se räjähdys kasvun suhteen tulee. Ja se on nyt. Nykyisellä asiakaskannalla tullaan ensi vuodelle vähintään tuplaamaan, mutta rehellisesti katseet alkaa olla jo miljoonassa. Kasvun ollessa yli 100% verrattuna edellisvuoteen jo kolmatta vuotta putkeen ei tarvitse diplomi-insinööri olla laskeakseen, että näin 24-vuotiaan näkökulmasta tää alkaa olla bisnes parin vuoden säteellä.

Tulokset on kovempia kuin muilla, antaa asiakkaiden puhua puolestamme:

"Ikinä ei ole tullut omista kanavista näin paljon yhteydenottoja. Höyrymedian videot toivat yli 40 yhteydenottoa ja 2 autokauppaa heti." Niklas Nukari Konsernijohtaja Autolle.com

“Jouduttiin lopettamaan Höyrymedian rekrykampanjan etukäteen, koska yllätyimme miten paljon laadukkaita hakemuksia tuli. Tavoitteet ylitettiin roimasti ja pesteihin saatiin hyvät tyypit.” - Jenni Stén , markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sten Teräs Oy

"Oli mahtavaa saada niin sanotusti ’’avaimet käteen’’ -paketti, jossa videoiden tuotannon lisäksi myös toimivien videoiden suunnittelutyö tuli Höyrymedian kekseliäältä tiimiltä. Tiktok on kanavana täysin omalaatuinen, jonka Höyrymedia osaa ottaa haltuun tekemisellään. Kampanjamme sai paljon kiitosta ja näkyvyyttä etenkin kohderyhmässä.’’ Nelli Sajakoski / Kotipizza Group Oy

Kilpailutettiin 5-6 toimistoa ja Höyrymedia vaikutti meidät eniten. Ollaan tosi tyytyväisiä ja yhteistyö tulee jatkumaan." Vesa Vainio , Business Manager, Orkla Suomi

Omistajien roolit:

Joku Jenkkiläinen kovan luokan käsienheiluttelija oli sanonut joskus viisaasti, yrityksessä pitää olla kolme henkilöä. Yksi luova ja hullu visiönääri, jolla on ajatus paremmasta tulevaisuudesta (minä), yksi joka laittaa vision kalenteriin ja pitää rattaat pyörimässä (Laitinen) ja yksi joka katsoo, että excelin viimeinen rivi näyttää vihreää (Luukkonen).

Meillä on hyvin selkeät roolit. Oma rooli on myynnissä ja ideoinnissa, Laitinen kehittää tuotantoprosessia johtamalla asiakkuuksia ja Luukkonen kehittää seurantaa ja pyörittää Jyväskylän päätyä. Toisiaan tämä vuosi myös oli ensimmäinen, kun tiimi oli fyysisesti kahdessa tai jopa kolmessakin paikkaa yhtä aikaa (Jyväskylä, Helsinki ja Fuengirola). Nyt puolet tiimistämme on Jyväskylässä ja puolet Helsingissä.

Ei pelkästään rahaa omistajien taskuun, tekijät ykköseksi.

Meillä kaikilla yrittäjillä oli jo yritystä perustettaessa fiilis, että halutaan luoda hyvä työpaikka myös muille. Vaikka liikevaihtoa oli ensimmäisenä vuonna 50 000€ niin silti järjestettiin pikkujouluja ja yhteistä aktiviteettia koko tiimille. Parin viikon päästä menemme firman piikkiin Himos Winterfesteille koko porukalla ja arjessa on muutenkin paljon kivaa firman kustantamaa tekemistä kuten Allas Seapoolilla viihtymistä. Tekijöille halutaan tarjota kaverillisien ympäristön lisäksi myös alan paras rahallinen korvaus. Tällä hetkellä esimerkiksi meidän pääeditoija on laskuttanut alkuvuoden editoinneista 10 000€.

Tulevaisuudessa ajatuksena on järjestää matkoja tiimille ja rakentaa kannustinjärjestelmät niin, että hyvin hoidetusta asiakkuudesta / sisällöistä . Eli Suomeksi, kun asiakas voittaa, voittavat meidänkin tekijät mikä motivoi heitä. Nyt keskiarvonäyttökerrat ilman maksettua mainontaa ovat asiakkaille noin 400 000 / kk. Hinnan ollessa 3000-4000€ + alv kokonaisuudessaan pidän sitä myös muihin tuloksiin suhteutettuna hyvin kustannustehokkaana.

Jos luit tänne asti, haluan kiittää sinua nykyinen tai uusi ystävä. Tuntuu hurjalta elää aikaa jolloin kasvukäyrän tangentti muuttuu lähes viikottain tiukemmaksi. Nyt taotaan, kun rauta on kuumaa. Suomen parhaat lyhytvideot saat jatkossakin : hoyrymedia.fi 😜

Höyryä koneeseen!

-Mäksä

040 5676198

Kaikki muut somet ja muut linkit -> https://linktr.ee/makinen_elias

Varaa maksuton tapaaminen

Varaa maksuton tapaaminen ja kerromme tuoreimman tietämyksemme miten voit

1) lisätä myyntiä
2) helpottaa rekrytointia
3) tehostaa markkinointia
4) parantaa brändi- ja työnantajamielikuvaa

Varaa tapaaminen
Tämä sivusto käyttää evästeitä
Asetukset